Sunday, January 08, 2006

Opgewonden! (Cricket)

Vooraf:
Het is maar waar je opgewonden van wordt. Alle Kiwis vinden vandaag een geweldige dag. Ze willen allemaal naar Napier, 20 km noord van mijn appartement, en ik heb zojuist besloten dat ik een poging ga doen om dit entousiastme over te nemen.
Vandaag spelen The Blackcaps (www.blackcaps.co.nz) tegen Sri Lanka in een ééndagse wedstrijd. Deze twee nationale Cricket teams doen lokaal veel stof opwaaien.
Voor mij blijft er toch een grote drempel bestaan. Ga ik de spelregels nog een keer bevatten? Al waren het alleen maar de uitgangspunten.
Mijn basiscomponenten om probleemloos te gaan kijken heb ik in ieder geval bij me;
Water, veel zonnebrand, UV-blousse, petje, sunnies, broodje en mijn fotocamera. Hopelijk is er nog een kaartje voor me.
Achteraf:
"Lachu, gieru, brullu mensu!" Het lijkt eigenlijk meer op een dagje strand, maar dan zonder het strand. Met vrienden of familie wat ouwehoeren, eten, drinken en voor elkaar zorgen zodat er niemand verbrand. En dan ineens een enorm gejuich. Ik was het bijna vergeten. Maar er stonden ook nog twee teams Cricket te spelen. Iedere keer dat gejuich. "Out of the blue" Telkens kon ik geen aanleiding vinden om mee te joelen. Toen het op begon te vallen ben ik maar gegaan :-)Terug in mijn appartement reageerden mijn buren met onbegrip. "Ben je al terug?, je had daar tot negen uur vanavond moeten zijn?"
Ik heb erg genoten van de entourage, maar vind het nog lastig om de moeilijkheidsgraad van cricket in te zien. Het lijkt een me een makkelijk spelletje. Die gasten staan daar maar een beetje te treuzelen de hele dag. Alles lijkt los te staan van een fysieke prestatie zoals ik die van andere balsporten ken.
Terwijl ik dit schrijf kijk ik steeds rechtsboven mijn bureau naar de flatscreen aan de muur. TV One zendt de match live uit. Volgens mij begin ik onbewust de samenhang te zien. Als ik straks het score-board ook nog begrijp, zet ik na afloop de score hieronder:-)
(Photo Canon 350D)
Score
Tja,...beetje lastig. Vandaag won Sri Lanka deze "One Day Inning" met 20 runs verschil. 273 vs. 253. Maar, New Zeaaland wint de series met 3-1. (Dit was waarschijnlijk de vierde van vier ontmoetingen in een ééndagswedstrijd. (???)